Zapis socjologiczny 1978-1990
Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie potrwa jeszcze do 10 stycznia 2016 r. Jest to swego rodzaju próba rekonstrukcji nigdy niezrealizowanej wystawy legendy polskiej fotografii. Oparta jest ona na wskazówkach obecnych w notatkach i prywatnej korespondencji Zofii Rydet. Dzieło uwspółcześniono za pomocą obecnie dostępnych technologii.
Zofia Rydet była wybitnym fotografikiem. Jej talent i rolę jaką odegrała w tej dziedzinie potwierdza wiele prestiżowych nagród. (m.in. EFIAP w 1976 roku). Była związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Swoje inspiracje czerpała głównie z reportażu i fotografii nowoczesnej, portretowej oraz makrofotografii.
Rydet próbowała przy pomocy fotografii stworzyć obraz społeczeństwa, przede wszystkim wiejskiego. „Przemierzając wraz z przyjaciółmi Suwalskie, Lubelszczyznę, Podhale, Rzeszowskie zjednywała sobie fotografowanych ludzi do tego stopnia, że pozwalali jej wejść do swych domostw, fotografować się we wnętrzach, w których żyją na co dzień. Z codzienności wydobywała dostojeństwo, bohater prac – zwykły człowiek urastał do rangi centralnej postaci, kreatora własnego świata.”
Nie ma wątpliwości, że jej twórczość zajmowała osobną pozycję w środowisku polskich fotografów, zdominowanym wówczas przez mężczyzn.
Prace nad „Zapisem” rozpoczęła już jako artystka o ustalonej renomie i pokaźnym dorobku wystawienniczym. Na cykl „Zapis socjologiczny” składa się około 20 tysięcy zdjęć, wykonanych w ponad stu miejscowościach, głównie na Podhalu, Górnym Śląsku i Suwalszczyźnie.