Jestes tutaj: Home » MISZ MASZ » Kącik młodego dziennikarza » Stres – jak z nim walczyć?

Stres – jak z nim walczyć?

Stres w dzisiejszych czasach jest nieunikniony. Przede wszystkim dlatego, że nasze życie biegnie w szaleńczym tempie i jest bardziej intensywne. Przejmujemy się pracą, nauką, zdrowiem oraz innymi rzeczami, które mają wpływ na jego powstawanie. Stres nie zawsze musi mieć negatywne przyczyny. Warto jednak starać się z nim walczyć, dlaczego?

Stres jest naturalną reakcją naszego organizmu na wszelakie obawy, lęki oraz strach przed nowymi rzeczami pojawiającymi się w życiu codziennym. Czy zawsze jest uzasadniony? Z badań wynika, że sytuacje, których się obawiamy w ogóle nie mają miejsca (86%), na kolejne nie mamy żadnego wpływu (8%), a dopiero ostatnie wynikają z naszej winy (6%). Z reguły w stresie jesteśmy bardziej skłonni do stawienia czoła pewnym zdarzeniom, dodaje on bowiem adrenaliny, która ułatwia nam realizacje planów. Jednak w większości przypadków jest spowodowany niczym innym jak naszymi wyimaginowanymi sytuacjami, podczas których ogarnia nas bezsilność. Wówczas stres może wyrządzić naszemu organizmowi wiele szkód, co znacznie odbije się na naszym zdrowiu.

Specjaliści tłumaczą, że w takiej sytuacji występujące powikłania można podzielić na dwie grupy. Na początku pojawiają się tzw. objawy krótkotrwale, do których należą: przyspieszona akcja serca, nadmierne pocenie się, biegunka bądź nudności, napięcie mięśniowe, negatywne myślenie, pogorszenie koncentracji czy spadek energii. W momencie, kiedy z biegiem czasu nie poradzimy sobie z neutralizacją stresu, podwyższona adrenalina może wywołać długotrwałe objawy, są to m.in.: bóle kręgosłupa i głowy, problemy z sercem, astma, gniew, rozdrażnienie, bezsenność i w końcu depresja.

Jeśli nie chcemy, aby doszło do powyżej opisanych konsekwencji, powinniśmy się zastanowić jak im w porę zapobiec. Wydawać by się mogło, iż łagodzenie tychże objawów lub całkowite pozbycie się ich może być trudne – jednak jest to błędne myślenie. Wszystko jest kwestią chęci i wiary we własne siły – te dwa czynniki mają duże znaczenie w zastosowaniu niżej przedstawionych metod. Zatem:

– Pomyśl nad tym, co wywołuje u ciebie najwięcej stresu choćby w ciągu dnia. Następnie, kiedy już przywołasz te sytuacje, rozważ czy możesz w jakiś sposób je wyeliminować ze swojego życia.

– Ruszaj się na zdrowie – postanów sobie, że będziesz ćwiczył. Mogą to być zarówno proste ćwiczenia w domu (np. brzuszki, przysiady czy podnoszenie hantelków) jak i poza nim – w tym wypadku może to być bieganie. Poprzez taki wysiłek fizyczny w mózgu wytwarzają się hormony szczęścia zwane endorfinami.

– Nigdy nie rób kilku rzeczy na raz ponieważ w ten sposób zużywasz więcej energii, ponad to jesteś wtedy rozkojarzony, przez co bardziej się denerwujesz. Wykonując jedną czynność, poświecisz jej całą uwagę i tym samym efekty mogą być dużo lepsze.

– Mimo pozorów nawet produkty spożywcze mogą pomoc. Pij sok pomarańczowy – dowiedziono, że witamina C obniża poziom stresu. Oprócz tego zwróć uwagę na jedzenie zawierające węglowodany oraz magnez, który wzmacnia odporność psychiczną.

– Zrelaksuj się – weź ciepłą kąpiel wzbogaconą o olejek lawendowy,  zapisz się na jogę lub masaż relaksacyjny – jedna z tych czynności z pewnością cię wyciszy i rozluźni. Pomóc może także muzyka relaksacyjna.

– Wyobraź sobie sytuacje, które cię stresują i nadaj im inny kontekst. Dodanie zabawnych elementów bądź zmiana głosów ludzi mogą nie tylko rozśmieszyć, ale także dodać pewności siebie.

Możesz bez problemu spróbować wykorzystać wszystkie te techniki lub chociażby jedną z nich. Pamiętaj, o tym, że większość sytuacji przez które się stresujesz nie ma racjonalnego wytłumaczenia. Dlatego otwórz swój umysł i uwolnij się, zadbaj o stan fizyczny i psychiczny. Naucz się panować nad stresem i nie pozwól mu tobą zawładnąć. Dzięki temu twoje życie nabierze kolorów i może ci przynieść wiele niespodzianek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


− cztery = 3

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1 296 493 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2012 Coolturalni24.pl - Lepsza strona kultury

Przejdź na górę strony