Jestes tutaj: Home » MISZ MASZ » Kącik młodego dziennikarza » Czy twój kot kupowałby….? czyli o języku dzisiejszych mediów.

Czy twój kot kupowałby….? czyli o języku dzisiejszych mediów.

Dzisiejsze czasy charakteryzują się ciągłym pośpiechem, walką o pieniądze. Bardzo dobrze widać to w reklamach, gdzie o sukcesie może decydować nawet jedno zdanie. Wszystkie mają na celu wywarcie wpływu na konsumenta, przyciągnięcie jego wzroku i namówienie do zakupu. Perswazja w reklamie  jest często ukryta, będąca jedynie aluzją.

Istnieje kilka niezawodnych chwytów, pewnych utartych trików perswazyjnych, którymi posługuje się reklama.

 

slogany reklamowe często są rymowane, dzięki czemu łatwiej zapadają w pamięć (np. „Pasta Kiwi – but ożywi”, „Ubranie to wyzwanie”, „Bez fusów, bez minusów”);

  1. slogany reklamowe często są rymowane, dzięki czemu łatwiej zapadają w pamięć (np. „Pasta Kiwi – but ożywi”, „Ubranie to wyzwanie”, „Bez fusów, bez minusów”);
  2. hasło reklamowe często nie przekazuje żadnej istotnej treści. Jest proste i uniwersalne, dzięki czemu ludzie je zapamiętują, czasem nawet zaczynają używać go co dzień (np. „Kopytko” z reklamy Plus GSM, ” No to Frugo”, „Co Knorr to Knorr”, „A świstak siedzi i zawija je w te sreberka”);
  3. język reklamy dostosowany do języka odbiorców. Dlatego np. w reklamach adresowanych do młodzieży używa się takich sformułowań jak: „Laski zapodają taniec brzucha na stole”, „Twoja paczka”, „Bezalkoholowe? Ale buja” czy „Snikers i jedziesz dalej”;
  4. w reklamach często występują tajemnicze sformułowania, nie zawsze zrozumiałe dla odbiorcy („Regenerujący krem Q10 dla mężczyzn”, „Odmładzający krem do rąk z retinolem”, „Proszek Vizir Green Power z systemem TAED”);
  5. w reklamach przeważa słownictwo nacechowane emocjonalnie – bardzo często pojawia się przedrostek „-naj”, dominują sądy oceniające (np. „Podaj to, co najlepsze”, „Gilette – najlepsze dla mężczyzny”, „Winiary – dobre pomysły, lepszy smak”);
  6. język reklamy często posługuje się porównaniami (np. „Żaden proszek nie wybieli tego prześcieradła. Nowy Vizir wybieli”, „Duracell – działa zdecydowanie dłużej”, „Ariel – nr 1 w Europie”);
  7. język reklamy często podkreśla ekonomiczność wyboru danego produktu/ usługi/sklepu (np. „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać”, „Dosia – jakość za rozsądną cenę”, „Lidl jest tani”);
  8. reklama często posługuje się trybem rozkazującym (np. „Głodowi powiedz stop”, „Przyłącz się do nas”, „Tymbark – kochaj życie”);
  9. reklamy zwracają się do odbiorców na „ty” (np. „L’Oreal – jesteś tego warta”, „Twoje rzeczy są tak piękne, jak ty”, „Teraz twój ruch”);
  10. operowanie grą słów (np. „Łódka Bols”, „WTK Soplica”, „Maćku, pić kup”);
  11. odwołania do powszechnie znanych tekstów, np. piosenek, powiedzeń… (np. „Smacznego lekkiego życia”, „Gdzie ceny tną, tam ludzie lecą”, „Ostatnie kuszenie fiskusa”);
  12. powtarzanie tych samych sformułowań (np. „Na czas, na miejsce, na pewno”, „Dla ciała. Dla zmysłów”, „Z okazji braku okazji”);
  13. stosowanie pytań (np. „Męczy Cię kaszel?”, „Dlaczego Polacy najczęściej wybierają Apap?”, „Zjadłbyś coś dobrego?”);
  14. język reklamy często odwołuje się do powszechnie cenionych i pożądanych wartości jak piękno, dobro, szczęście…(np. „Życie jest piękne”, „Uwierz w szczęście”, „Naturalna woda”);
  15. reklama często komplementuje odbiorcę (np. „Jak pięknie dziś wyglądasz”, „Wszystko w Tobie jest wyjątkowe, począwszy od skóry”, „Kobiety to wiedzą”);
  16. reklamy powołują się na sądy, których prawdziwości odbiorca nie jest w stanie potwierdzić (np. „Twój kot kupowałby Whiskas”, „Smakuje ludziom na całym świecie”, „70% dentystów używa szczoteczek Oral-B”);
  17. reklamy odwołują się do cech, które powinien posiadać konsument towaru (np. „Woda dla aktywnych”, „Renault to pełnia życia”, „Dla kobiet, które pragną wiele… i więcej”);
  18. stosowanie intrygujących sformułowań (np. „Jutro zaczyna się dziś”, „Kuchnie na miarę …czasu”, „Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie”);

 

Na koniec warto jednak zdać sobie sprawę z istniejących mechanizmów w reklamie. Jest to bardzo interesujący i zaskakujący temat. Warto go śledzić i samemu próbować odnaleźć przytoczone wyżej metody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


× trzy = 12

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1 319 944 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2012 Coolturalni24.pl - Lepsza strona kultury

Przejdź na górę strony