Jestes tutaj: Home » MISZ MASZ » Kącik młodego dziennikarza » Fenomen popularności szafiarek w Internecie

Fenomen popularności szafiarek w Internecie

No właśnie – szafiarek. Co kryje się za tym słowem? Jest to pewne zjawisko, które pojawiło się w kulturze stosunkowo niedawno i nie bójmy się tego powiedzieć, właściwie zrewolucjonizowało świat mody, nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Młode, początkowo nikomu nie znane dziewczyny, które postanowiły założyć blogi, na których pokazują i opisują przede wszystkim to, w co się ubierają, dodały temu światu pewnej nutki świeżości, zmniejszyły dystans między znanymi nam z telewizji i gazet projektantami mody, a zwykłymi ludźmi. Kim tak naprawdę są te dziewczyny? I czy rzeczywiście są w Polsce tak bardzo popularne?

Szafiarka. Trzeba przyznać, że to dosyć ciekawe słowo, ale skąd się ono wzięło i co tak naprawdę oznacza? Według Wikipedii szafiarki to: społeczność internetowa, skupiająca przede wszystkim kobiety, prezentujące w Internecie swój styl ubierania się poprzez wklejanie na blogi i portale swoich zdjęć w różnych zestawach ubrań. Pierwszy blog tego typu w Polsce, powstały w 2007 roku, to Szafa Sztywniary i to właśnie tam po raz pierwszy pojawiło się określenie „szafiarka”. Ale czy to wszystko, co można powiedzieć, próbując zdefiniować to pojęcie? Osoby, które tak określamy, skupiają się oczywiście na tematyce mody, ale na ich blogach możemy znaleźć wiele ciekawostek dotyczących ogólnego stylu życia, informacji o wydarzeniach kulturalnych, muzyce, literaturze, pomysłów na urządzenie mieszkania a nawet przepisów kulinarnych. Jeśli chodzi o połączenie tych ostatnich z modą, to najlepszym przykładem będzie tu blog prowadzony przez Kasię Tusk oraz jej koleżankę Zosię Cudną, na którym przeplatają się zdjęcia zestawów ubrań z przepięknie wyglądającymi potrawami.

Powodów, dla których powstają blogi szafiarskie może być wiele. Na pewno w jakiś sposób pozwala to młodym autorkom zaistnieć w świecie mody, mieć wpływ na jej kreowanie, a nawet zostać jej ikoną. Otwiera to przed anonimowymi osobami dostęp do świata show biznesu. Pozwala zostać wzorem dla tysięcy czytelniczek, które pragną upodobnić swój wizerunek i styl życia do blogerek, do których świata mają codziennie prosty dostęp poprzez zaglądanie do Internetu. Z czasem zwykłe hobby czy też spoglądając na to z innej strony, chęć dowartościowania się, może przerodzić się w pracę i sposób na życie. Prowadzenie bloga tego typu, to znaczy bloga szafiarskiego, może mieć sens tylko wtedy, kiedy autorka rzeczywiście interesuje się modą. Przegląda materiały prasowe i telewizyjne na ten temat. Sama na co dzień bawi się nią, mieszając ze sobą różne typy wizerunku. To jest pewna podstawa, która musi zostać spełniona, żeby blog stał się popularny. Na blogach o modzie znaleźć można mnóstwo inspiracji. Od fragmentów sesji zdjęciowych z najlepszych magazynów modowych (i nie tylko), aż po opisy wizerunków ludzi z ulic największych miast na świecie i sprawozdań z pokazów mody, w których autorki często osobiście biorą udział. Nie tylko czytelnicy mogą czerpać z tego wszystkiego pomysły, także same blogerki wzorują się na wielu wcześniej utartych schematach, adaptując je na swój własny, niepowtarzalny sposób. W ten sposób ich blogi, do których dostęp jest przecież niczym nieograniczony, stają się miejscem, w którym można poczytać, jak wyglądają pokazy mody od kulis, posłuchać ciekawej muzyki, napełnić głowę obrazami interesujących ludzi i miejsc, a także znaleźć pewne podobieństwo do samych siebie, a może nawet odwagę, żeby zacząć wyglądać, jak tylko nam się zamarzy i robić rzeczy, na które ma się ochotę. To jednak nie wszystko, co ujrzymy po wejściu na taką stronę. Elementem, który na pewno przyciąga czytelników są konkursy, które możemy znaleźć na każdym z omawianych blogów. Są zaskakująco proste, nie trzeba odpowiadać na żadne pytanie, wystarczy wpisać swój komentarz, a także zaznaczyć swoją obecność na innych portalach internetowych powiązanych z blogiem. W ten sposób korzyści czerpie każda ze stron. Biorący udział w konkursie może liczyć na nagrodę, a jej sponsor na reklamę i nowych klientów, podobnie jak blogerka, która zyskuje w ten sposób większą popularność.

Szafiarki pokazują, że każdy z nas może mieć wpływ na kształtowanie kultury i mody. Nieważne czy jest on duży czy mały, zawsze daje nam pewną satysfakcję, że robiąc coś, co lubimy, inspirujemy innych. Blogerki modowe są bardzo popularne w Internecie oraz w innych mediach, a „profesjonalny” świat mody bardzo ceni sobie ich obecność. Dziewczyny pragną przede wszystkim pokazać, że nie należy bać się mieć własnego stylu ubierania oraz, że wcale nie potrzeba wielu pieniędzy, żeby ciekawie i dobrze wyglądać. Nie można przewidzieć czy ich popularność będzie jeszcze większa i czy szafiarki na stałe zagoszczą w krainie popkultury. Aktualnie cieszą się jednak dużym zainteresowaniem i starają się to wykorzystać najlepiej, jak tylko potrafią.

 

 

3 comments on “Fenomen popularności szafiarek w Internecie

  1. Ewelina on said:

    Sandra fajnie, że podjęłaś ten temat !

    • Sandra Wegner on said:

      Podczas pracy nad tym tekstem sama miałam przez chwilę ochotę założyć taki blog. To może być całkiem fajna sprawa. : )

  2. Ewelina on said:

    hm…zależy jakbyś do tego podeszła

    czy byłoby to założenie bloga kierując się chęcią pokazania innym kobietkom swojej szafy, czy blog jako materiał badawczy, sprawdzanie statystyk, danych, kto odwiedza bloga, jak szybko się rozwija i zdobywa swoje miejsce w sieci i wreszcie jak wyglądają relacje w sieci pomiędzy „szafiarkami” i czy w wirtualnym świecie rywalizacji jest miejsce na bezinteresowną przyjaźń….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


+ dwa = 8

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1 313 244 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2012 Coolturalni24.pl - Lepsza strona kultury

Przejdź na górę strony