Jestes tutaj: Home » WYDARZENIA » Polska » Oprowadzenie po „kobiecej” wystawie

Oprowadzenie po „kobiecej” wystawie

Dlaczego kobiecej? Bo została otwarta w Dniu Kobiet – tylko tyle, albo aż tyle. Wystawa w Galerii „Art. Station” w Starym Browarze w Poznaniu prezentuje dzieła trzech wielkich kobiet, osobowości artystycznych: Jadwigi Maziarskiej, Gertrude Goldschmidt, znanej jako Gego, i Rosemarie Trockel i nazywa się „Układy równoległe”. W sobotę, 14 kwietnia 2012, o godz. 16.00 odbędzie się uroczyste oprowadzanie po wystawie. Wstęp wolny.

Oprowadzać po wystawie będzie pani Kamila Pakuło. Będzie ona opowiadać o twórczości Jadwigi Maziarskiej, Gertrude Goldschmidt, znanej jako Gego i Rosemarie Trockel, a także na pewno pomoże nam odkryć, że ich dzieła cechuje ogromna wręcz niezależność – tak ta twórcza, jak i intelektualna – wobec wszystkiego co obecnie dzieje się w sztuce.

Wystawa jest kameralną prezentacją, w której ponownie punktem wyjścia są prace z Kolekcji Grażyny Kulczyk. Dzieła Jadwigi Maziarskiej i Gego znajdują się w jej zbiorach od kilku już lat. Kolekcja zatem kształtowała się w oparciu o indywidualne preferencje, które nie były ograniczane przez znanych krytyków sztuki, lecz stały się wynikiem fascynacji tak konkretnymi pracami, jak i artystami. To dlatego właśnie w kolekcji tej znajdujemy takich indywidualistów jak, wymienione wyżej Jadwiga Maziarska i Gego, które nie pozwalają się zamknąć w żadnej szufladce.

„Układy równoległe” nie są wystawą problemową, retrospektywną, ani też trzema monograficznymi pokazami. To prezentacja „anegdotyczna”, pobudzająca apetyt na wiedzę, motywująca do własnych poszukiwań. Historia tych trzech artystek jest opowiedziana nie tylko poprzez ich dzieła, ale także pokazy filmowe, wykłady i katalogi.

Wystawa otwiera się pracami Jadwigi Maziarskiej (1913 – 2003) z Grupy Krakowskiej II, a więc ze środowiska zdominowanego przez osobowości Tadeusza Kantora, Marii Jaremy i Erny Rosenstein. Mimo swojego nowatorskiego stylu, długo historia sztuki spychała ją na dalszy plan. Charakterystyczne w dziełach Jadwigi Maziarskiej – od lat 40-tych – było i jest intensyfikowanie faktury i rozrastanie się malarskich kompozycji w trzeci wymiar. Zdefiniowanie jej jako „malarki abstrakcyjnej” zostało jednak zakwestionowane, kiedy w 1998 roku okazało się, że to wycinki prasowe i zdjęcia stanowią bazę jej obrazów – reliefów. Osobliwa kolekcja fotografii napędzała jej proces twórczy, spajając cały dorobek artystyczny.

Gego (Gertrude Goldschmidt, 1912 – 1994) pochodzi z Niemiec, gdzie zdobyła kompleksowe wykształcenie jako architekt i inżynier na prestiżowej uczelni w Stuttgarcie. Początki jej twórczości to Bauhaus, o którym wystawę można było oglądać w styczniu w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Artystka miała żydowskie korzenie i dlatego po wybuchu II wojny światowej, zmuszona była do emigracji do Wenezueli. W Ameryce Południowej wtedy intensywnie rozwijały się nowe kierunki w sztuce: op-art i sztuka kinetyczna. Ze względu na podobieństwa formalne, Gego łączono z twórczością jej najważniejszych przedstawicieli, m.in. Carlosa Cruz-Dieza, Jesúsa Rafaela Soto, czy pochodzącego z Węgier Victora Vasarely’ego. Jednak Gego nie pozwala się na wtłoczenie w proste ramy tych wyraźnych nurtów. Wykorzystując linie budowała w pustych przestrzeniach ażurowe struktury z metalu, których lekkość sprawiała, że wydawały się unosić i latać w nieskończoność, a poza tym zdawały się rosnąć bez ustanku.

Rosemarie Trockel (ur. 1952 r.) tworzy dzieła, które stanowią kalejdoskop technik, form i tematów. Jej kreatywność realizuje się poprzez artystyczne eksperymenty w każdym istniejącym materiale. Rosemarie Trockel studiowała i tworzyła w Kolonii, gdzie w latach 80-tych zaistniała grupa „Mülheimer Freiheit”. Lata 60-te – 70-te zdominowane były przez minimal art i sztukę konceptualną, dlatego artyści z tego kręgu zaczęli tworzyć ekspresyjne i barwne płótna w imię zasady: „moje obrazy są o mnie”. Jednak Rosemarie Trockel po nawiązaniu krótkotrwałej współpracy z grupą, odsunęła się od nich i wybrała nurt czysto neoekspresjonistyczny i zaczęła tworzyć swoje dzieła z oryginalną ironią. Dlatego jej prace to przegląd przez wszystkie najważniejsze nurty XX-wiecznej sztuki – od dadaizmu i surrealizmu po pop-art i minimalizm. Najbardziej znane dzieła w kolekcji Rosemarie Trockel to tzw. „knitted paintings”, które znajdują się w Galerii „Art Stations”.

Wystawa potrwa do 1 czerwca 2012.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


6 + osiem =

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1 319 953 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2012 Coolturalni24.pl - Lepsza strona kultury

Przejdź na górę strony