Jestes tutaj: Home » FILM » Żuławski w Nowym Jorku i Los Angeles

Żuławski w Nowym Jorku i Los Angeles

Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku, BAMcinématek w Nowym Jorku i Cinefamily w Los Angeles, we współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej oraz Filmoteką Narodową, zapraszają na pierwszą amerykańską retrospektywę twórczości Andrzeja Żuławskiego, z udziałem reżysera.

BAMcinématek: 7 marca – 20 marca

The Cinefamily: 9 marca – 1 kwietnia

W programie znajdą się: legendarne „Opętanie” (1981) z Isabelle Adjani, „Najważniejsze to kochać” (1975) z Romy Schneider, „Wierność” (2000) i „Błękitna Nuta” (1991) z Sophie Marceau, a także wszystkie polskie filmy reżysera – od krótkometrażowych po „Trzecią część nocy” (1971) i kontrowersyjną „Szamankę” (1996).

Piotr Kletowski napisał o filmach Żuławskiego:

– „Życie filmowych bohaterów to spazmatyczne szarpanie, eksces, gwałt, okrucieństwo, płacz, brzydota, w której jedynie na ułamek sekundy objawia się piękno. […] Żuławski wciąż uprawia to samo kontrowersyjne i drapieżne kino, w odważny sposób operujące przerysowaniem, okrucieństwem i naturalizmem w poszukiwaniu prawdy o roli uczuć w ludzkim życiu.”

Andrzej Żuławski (ur. 1940) – reżyser, scenarzysta, pisarz, eseista i aktor – należy do najbardziej radykalnych wizjonerów światowego kina. W swojej twórczości, inspirowanej literaturą, polityką, historią, filozofią współczesną czy muzyką, Żuławski podejmuje tematy egzystencjalne, nierzadko wyraziście i bezkompromisowo przybierające formę brutalizmu, przemocy, erotyzmu, rozpaczy czy histerii. Począwszy od kreacji Małgorzaty Braunek w „Trzeciej części nocy” i „Diable”, przez nagrodzoną w Cannes kontrowersyjną rolę Adjani w „Opętaniu” czy Romy Schneider w „Najważniejsze to kochać”, reżyser stworzył jedne z najbardziej przejmujących i wygranych na najwyższych emocjach kreacje aktorskie w historii kina.

Żuławski rozpoczął karierę filmową u boku Andrzeja Wajdy jako asystent przy „Popiołach” (1965). W 1971 roku zadebiutował wizjonerską „Trzecią częścią nocy”, opowiadającą o okrucieństwie wojny bazując na przeżyciach swojego ojca w okupowanym Lwowie. Po sukcesie filmu w Europie, Żuławski zrealizował w kraju „Diabła” (1972), którego władze zatrzymały przed wprowadzeniem na ekrany (premiera: 1988 r.). Od tego czasu Żuławski tworzył głównie we Francji – w „Najważniejsze to kochać” (1975) rozwijając swój ekspresywny styl – by w 1976 r. powrócić do Polski na plan Na srebrnym globie, pierwszego polskiego obrazu science fiction na tak dużą skalę. Po wstrzymaniu jego produkcji, Żuławski, niechciany ponownie wyjechał z kraju, a film w swojej ostatecznej wersji pokazano dopiero w 1989 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


− 3 = sześć

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1 318 775 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2012 Coolturalni24.pl - Lepsza strona kultury

Przejdź na górę strony