Jestes tutaj: Home » LITERATURA » Książki – celebrytki

Książki – celebrytki

Film na podstawie książki, czy książka na podstawie filmu? Jeśli film na podstawie książki, to w jakiej kolejności przystąpić do konsumpcji?  To pytania, które nurtują dużą część naszego społeczeństwa. Ale nie tylko. Jaki jest przepis na powieść, którą pokocha świat? Jak podbić Hollywood?

Tegoroczne Oscary za najlepszy film, to filmowe adaptacje książek: „Spadkobiercy”, „Hugo”, „Służące”, „Moneyball”, „Czas wojny”, „Strasznie głośno, niesamowicie blisko” – to plony zebrane w tym sezonie. Również aktorki nominowane do Oscara za najlepszą rolę żeńską  to kreacje bohaterek powieści: Viola Davis („Służące”), Rooney Mara („Dziewczyna z tatuażem”), Meryl Streep („Żelazna dama”), Michelle Williams („Mój tydzień z Marilyn”) i Glen Close („ Albert Nobbs”). Nie inaczej ma się sprawa z wyróżnionymi aktorami – George Clooney („Spadkobiercy”), Brad Pitt („Moneyball”) i Gary Oldman („Szpieg”).

Sukces, jaki odniosły wyżej wymienione filmy z całą pewnością jest też sukcesem książek. Wystarczy przypomnieć sobie choćby takie adaptacje jak „Przeminęło z wiatrem” (1939), „Mechaniczna pomarańcza” (1971) czy robiący furorę w ostatnim czasie „Zmierz” oraz „Harry Potter”.

W takiej sytuacji rodzi się pytanie, czy prestiż książek zdobyty na fali popularności filmów jest rzeczywistym sukcesem i powodem do dumy, czy jest to tylko osiągnięcie drugiej kategorii, wtórny zachwyt nad czymś, co zostało pominięte w swojej pierwotnej formie? I pytanie następne jest pytaniem o sezonowość, bo jak możemy się spodziewać, nagły wzrost zainteresowania zekranizowanymi książkami musi liczyć się z równie szybkim spadkiem popularności. Bo popularność, to chyba dobre słowo, ale niekoniecznie w kontekście prawdziwych, wartościowych produktów.

Oczywiście są to rozważania drugiej kategorii, bo pewnie niesłuszne i należy się cieszyć choćby krótkoterminowym wzrostem czytelnictwa w Polsce. Nawet jeśli obiektem konsumpcji są sezonowe książki – celebrytki, które za chwilę zejdą – a właściwie zostaną wyniesione –  z salonów w postaci billboardów i księgarnianych witryn, ze wszech stron ogryzione i nadgniłe z nieważnym terminem ważności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


+ cztery = 10

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1 308 935 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

© 2012 Coolturalni24.pl - Lepsza strona kultury

Przejdź na górę strony